Pendekatan Analisis
Wacana
(Normaliza Abd Rahim,
2018)
Pendekatan analisis
wacana oleh Normaliza Abd Rahim (2018), diperkenalkan bertitik tolak daripada
beberapa kajian yang telah dijalankan sebelum ini. Kajian ini melibatkan ujaran
dan interaksi daripada kanak-kanak, remaja, pelajar universiti dan masyarakat keseluruhannya.
PRA-ANDAIAN |
1.
Intuisi 2.
Konteks · Penerimaan/ penafian ·
Keperluan ·
Perujukan ·
Anafora ·
Pengulangan ·
Kekaburan ·
Penegasan
|
Huraian: Pra-andaian
ialah suatu perkara yang diamalkan dahulu sebelum permulaan garis hujah atau
tindakan. Pra-andaian terbahagi kepada dua iaitu intuisi dan konteks. intuisi
atau gerak hati ialah istilah untuk kemampuan memahami sesuatu tanpa melalui
pemikiran rasional. Pemahaman itu timbul di luar kesedaran seseorang. Konteks
pula dianalisis dari aspek penerimaan/penafian, keperluan, perujukan,
anafora, pengulangan, kekaburan dan penegasan.
|
EMOSI |
1.
Positif 2.
Negatif 3.
Emosi bercampur ·
Perangai ·
Personaliti ·
Mood ·
Motivasi
|
Huraian: Emosi
ialah suatu perasaan atau gejolak jiwa yang muncul di dalam diri seseorang
akibat rangsangan, baik dari dalam diri mahupun dari luar. Emosi terbahagi
kepada dua aspek iaitu emosi positif, negatif dan emosi bercampur. Emosi pula
dilihat melalui perangai, personaliti, mood dan motivasi seseorang.
|
NILAI
DAN BUDAYA |
1.
Diri 2.
Masyarakat 3.
Adat · Jujur, ikhlas, baik hati, kasih sayang, kerajinan,
kesederhanaan · Berdikari, hemah tinggi, keberanian, kebersihan fizikal
dan mental
|
Huraian:
Nilai
dan budaya dianalisis dari aspek diri, masyarakat dan adat. Hal ini berkait
rapat dengan nilai yang terkandung dalam falsafah pendidikan negara. Nilai
seperti jujur, ikhlas, baik hati, kasih sayang, kerajinan dan hormat
menghormati. Nilai-nilai murni ini perlu diterapkan dalam diri setiap
masyarakat bagi melahirkan kumpulan masyarakat yang aman dan penuh dengan
nilai dan budaya.
|
BAHASA |
1.
Bahasa pertama/kedua/ketiga 2.
Formal / tidak formal 3.
Kesalahan bahasa 4.
Linguistik
|
Huraian: Bahasa yang dianalisis memfokuskan kepada bahasa pertama, kedua, ketiga dan lain-lain. Selain itu, bahasa dikategorikan dalam dua bahagian iaitu bahasa formal dan bahasa tidak formal. Kesalahan bahasa juga dianalisis supaya nampak lebih kritis. Aspek linguistik juga dianalisis supaya huraian lebih jelas dan padat.
|
INFERENS |
1.
Rumusan keseluruhan 2.
Rumusan topik perbincangan 3.
Penutup kata
|
Huraian: Inferens terdiri daripada tiga aspek iaitu rumusan keseluruhan, rumusan topik perbincangan dan penutup kata. Setiap satu aspek analisis ini perlu dibincangkan supaya ujaran, interaksi, teks dan tulisan ini lebih lengkap dan jelas. Aspek ini penting dalam menyampaikan maklumat yang lengkap dan padat.
|
Rujukan: Normaliza Abd Rahim (2019), Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori Aplikasi. Penerbit UMT, Kuala Nerus.
Faham!
ReplyDelete