Wednesday, June 9, 2021

BBM3410-2021-MINGGU 11- DRAMA KOREA: REALITI ATAU FANTASI

 


LINK: https://www.youtube.com/watch?v=zNx2BjyJmlA

Hai semua!! Pejam celik pejam celik dah minggu 11 dah sekarang ni. Cuba teka, untuk post kali ni, saya akan kongsikan sedikit info tentang rancangan daripada DBP Malaysia iaitu Rancangan Sembang Tamu: Drama Korea: Realiti atau Fantasi yang disampaikan oleh Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. Segmen kali ni sangat menarik kerana siapa je tak suka drama korea kan? Tapi, yang paling saya kagum, Prof sendiri lagi hebat daripada saya tonton drama korea lebih berpuluh drama sejak Prof muda lagi. Waaahhh!!! 

Okay, baiklah. Apa yang saya dapat daripada segmen program kali ini ialah drama korea ni sangat diminati oleh ramai tak kira lelaki atau perempuan, tua ataupun muda. Drama korea ni terdapat pelbagai genre dan jalan cerita iaitu daripada cinta, pekerjaan seperti doktor dan perubatan, tentang kehidupan hakim dan peguam dan banyak lagi. Yang pasti bukannya semua tentang cinta semata-mata. Saya sangat suka jalan cerita daripada drama korea kerana rata-rata semuanya penuh dengan emosi dan mempunyai jalan cerita yang sangat baik. Tetapi, perkara yang saya suka ialah drama korea menunjukkan tempat-tempat yang sangat cantik dan indah. Pemandangan dan latar belakang setiap cerita sangat mempesonakan yang membuatkan saya sendiri rasa nak pergi Korea hahaha. Tapi betul, semua yang tonton drama Korea akan mengatakan perkara yang sama. Contohnya, seperti cerita Winter Sonata yang menempatkan Pulau Nami sebagai set penggambaran. Sejak daripada itu, Pulau Nami sentiasa penuh dengan pelancong daripada negara luar kerana tertarik dengan keindahan yang ditunjukkan di dalam drama Korea Winter Sonata tersebut. 

Walaupun, ada yang mengatakan drama Korea ini hanyalah fantasi semata-mata kerana jalan cerita yang sangat sempurna tetapi apa salahnya untuk berimaginasi untuk berasa sesempurna di dalam drama kan? hehe Saya juga sekarang sedang dalam ber'drama' korea. Haa!! Nanti habis semester dan final memang pulun lah tengok semua drama-drama korea yang baru hehe

Bukti kehadiran program:

                    

  
                   


Feedback program di laman sosial DBP:

     (Twitter)                                          (Instagram)

                         


No comments:

Post a Comment

Tugasan Mingguan

BBM3410-2021-MINGGU 1B

 CERITA SOSIAL 1: NENEK DAN DATUK Watak Latar Tempat Latar Masa Latar Masyarakat   Emosi P...